Bağlama ve aynı aileden gelen cura, kopuz gibi çalgılar  şüphesiz ki halk müziği kültürümüzün en önemli unsurlarından. Ülkemizde amatör yahut profesyonel olarak müzikle ilgilenip de enstrüman çalan pek çok insanın da tercih ettiği ve icra ettiği de bir enstrüman bağlama. Bu yazımızda ise bu enstrümana yeni çalım ve ifade biçimleri katan bağlama sanatçılarına kulak vereceğiz. Her biri kendi beste ve düzenleme çalışmaları da olan bu üretken müzisyenlerin yenilikçi icraları alışık olduğumuz bağlama icralarından oldukça farklı ve deneysel.

 

1.Adem Tosunoğlu

Aldığı kontrbas eğitiminin yanı sıra klasik kemençe de çalan Tosunoğlu, aslında dinlediğimiz pek çok halk müziği albümünde yer almış bir müzisyen. Son zamanlarda solo projeleri üzerine çalışan müzisyen, aynı zamanda Grup Abdal ile de çalmakta.

Adem Tosunoğlu, elle çalma tekniğini perküsatif çalma seviyesine ulaştırmış bir müzisyen. Kendi bestesi olan “Yabancı/Stranger” adlı eserinde uyguladığı teknikleri rahatlıkla görebilir ve duyabilirsiniz.

Çalışmalarını takip etmek için: https://www.facebook.com/AdemTosunogluOfficial/

 2. Sinan Ayyıldız

Sinan Ayyıldız, bağlama icracılığının yanı sıra bestecilik ve aranjörlük de yapıyor. Daha önce yer aldığı Bandura ve Etni-ka gruplarının yanı sıra uluslararası çalışmalar yapan müzisyenlerin buluştuğu Stereognosis projesinde de yer aldı. Ayyıldız’ın 2014 yılında kurduğu grubu MESEL ise Londra’daki ünlü Albert Royal Hall başta olmak üzere çeşitli konser salonları ve festivallerde yer aldı.

Çalışmalarını takip etmek için: http://www.sinanayyildiz.com/tr/

3. Ozan Koçan

Listemizin en genç ismi Ozan Koçan, şu an halen İTÜ Devlet Konservatuarı’ndaki eğitimine devam ediyor. Okul arkadaşı Ahmet Şafak Çızmaz ile kurdukları “The Avantgarde Dreams” grubu, henüz sadece bir çalışma yayınlamış yeni bir grup. Ama çaldıkları caz armonilerinden Anadolu rock motiflerine uzanan geniş ve şahsına münhasır müzikte Koçan’ın da enstrümanına çıkardığı farklı yolculukları şimdiden duyabilirsiniz.

 

4.Zeki Çağlar Namlı

2006 yılında ilk albümünü yayınlayan Zeki Çağlar Namlı, 2000 yılında başladığı ve telli enstrümanlar için doğal olarak stereo duyum, iki taraflı çalım, oktav genişletme, ve yeni bir çalım biçimi yaratan doğal stereo buluşunu 2002 yılında tamamladı ve patentini aldı. Albümlerinin yanı sıra TRT’de yayınlanan “Müziğin Diliyle” programını da bir dönem sunmuş olan müzisyen, farklı disiplinlerden pek çok müzisyenlerle de ortak çalışmalar yapmakta.

Çalışmalarını takip etmek için: http://www.zekicaglarnamli.com.tr/

5. Taner Akyol

Türkiye’de başladığı müzik eğitimini Almanya’da tamamlayan Akyol, halen Almanya’da yaşamakta. Aynı zamanda bir besteci de olan müzisyenin hem halk müziği hem de Batı müziği türlerinde çeşitli çalışmaları ve ödülleri var. Son zamanlarda Taner Akyol Trio ismindeki grubuyla müzik hayatını sürdüren müzisyen, bu projesinde bağlamayı piyano ve perküsyonla bir araya getirerek lezzetli bir füzyon yaratmış.

Çalışmalarını takip etmek için: http://www.tanerakyol.com/

6. İsmail Tunçbilek

Müzisyen olan babasının sayesinde çekirdekten yetişen İsmail Tunçbilek, bir dönem Mısır’da yaşayıp enstrüman çalışmıştır. Tekniği ve hızı oldukça ileri seviyede olan üstad müzisyen, pek çok müzisyenle çalmanın yanı sıra albüm düzenlemeleri de yapmakta. Son zamanlarda Hüsnü Şenlendirici ve Aytaç Doğan ile Taksim Trio grubunda çalan müzisyenin canlı performanslarını, özellikle de sololarını mutlaka dinlemeli/izlemelisiniz.

“velhasılıkelam ahmet abi “yeter!” dedi, “kalkın gidelim” “nereye gidelim abi?” “çöle gidelim” dedi. “yeter kopalım buralardan, bu düzenden, başımızı alıp çekip gidelim” dedi. her şeyi ardımızda bırakarak yola koyulduk, vardık sina’ya. önümüz kızıldeniz, arkamız çöl. en yakın kasaba iki saat uzaklıkta, sekiz ay yaşadık. elektrik yok, telefon yok, fatura yok, toplantı yok; bir sen varsın bir de sazın. 24 saat çalıyorsun; çöldesin çünkü yapacak başka hiçbir şey yok. “ OT Dergi’den

Çalışmalarını takip etmek için: https://www.facebook.com/ismltncblk

 

7. Kemal Dinç

12 Eylül dönemi sonrası ailesinin yaşadığı Almanya’ya göç eden Kemal Dinç halen yurt dışında yaşıyor ve Rotterdam Codarts Konservatuvarı’nda öğretim üyesi ve sanat yönetmeni. Bağlama çalmayı kendi kendine öğrenen Dinç, klasik gitar üzerine de eğitim almış. 2006 yılında ilk solo albümü “Lir ve Ateş”i yayınlayan Dinç, bu albümde bağlamasını piyano ve yaylı çalgılar ile bir araya getirerek Drama Oda Müziği Topluluğu ile beraber çalışmış. Müzisyen Ahmet Aslan ile de albüm ve konser çalışmalarına devam eden Dinç’in 2012 tarihli “Bağlama İçin Denemeler” albümü, adından da anlaşılacağı üzere bu enstrümana yeni boyutlar kazandırmaya yönelik bir çalışma.

Çalışmalarını takip etmek için: https://www.facebook.com/kemdinc/

8. Barış Güney

“Bugün yarının geleneğidir.” düşüncesiyle halk müziği alanında bestecilik ve icracılık yapan Barış Güney’in 3 stüdyo albümü var: “Tohum”, “Düşlere Yolculuk” ve “Farımaz”. Bağlama başta olmak üzere halk müziği enstrümanlarını, batı müziği enstrümanlarıyla beraber kullanarak doğu-batı sentezinde çalışmalar yapıyor Barış Güney.

Çalışmalarını takip etmek için: http://www.barisguney.com/

9. Ahmet Koç

Pek çok müzisyenle hem bağlamacı hem de aranjör olarak çalışan Ahmet Koç, 2005 yılında yayınladığı “Paradoks” albümüyle bağlama icrasına yeni bir soluk kattı. Albümde dünyaca ünlü pop ve rock parçalarını bağlamasıyla yorumlayan Koç, 2006 yılındaki albümü “Sağanak” ve 2007 yılındaki albümü “Sözün Bittiği Yer”de de bu yorumlarına devam etti. Ahmet Koç, ülkemizden çeşitli popüler müzik parçalarına da hem “Sağanak” albümünde hem de 2012 tarihli “Renkli-Türkçe” albümünde yer verdi.

Hotel California’yı (gitar soloları dahil) bağlamadan dinlemek apayrı bir keyif:

Çalışmalarını takip etmek için: http://www.ahmetkoc.net/